Followers

09 February 2010

Asam Jawa

Kenapa digelar asam jawa? Ada sesiapa yang tahu? Hehehe..
Dulu-dulu saya akan import asam jawa dari Padang Besar, Perlis. Kalau stok asam dah nak habis, macam kucing nak beranak jugaklah. Cepat-cepat call mak suruh dia hantar. Kalau tak pun, makcik yang tinggal di Perlis akan buatkan dan kirimkan kepada mak, dan mak akan kirimkan kepada saya. Saya tak berapa suka asam jawa yang dijual di pasar raya. Rasa asam jawa tu akan buatkan masakan saya 'rosak'.
Tapi kali ini, saya dah jumpa asam jawa yang betul-betul macam asam jawa yang selalu mak kirimkan tu. Mulanya saya beli pun sebab nak test tahap kesedapan asam jawa ni. Alhamdulillah, saya amat puas hati dan terus setia sampai sekarang. Masak apa sahaja yg menggunakan asam jawa, memang tidak akan mengecewakan.
Tapi yang tak bestnya, kedai yang saya beli tu ada 2 peniaga melayu. Penjual yang muda akan jual kepada saya sebatang RM3.50. Saya tak tahu harga sebenar pun, jadi saya beli dan beli sahaja. Kebetulan masa nak pergi beli lagi untuk tambah stok, si penjual muda tu tak ada. Yang ada penjual agak berumur sedikit. Yang terkejutnya, harga yg dijual kepada saya RM2.00 utk sebatang! Hairan kan??? Saya pun tak tanya banyak, terus saya keluarkan not 10 dan beredar dari situ. Tapi dalam hati masih penuh tanda tanya. Hmmm...

2 comments:

  1. hehe lady slalu dibekalkan asam jawa dari perlis bila balik kampung... mak lady dah sedia maklum dah anaknya ni suka asam jawa perlis hehe..

    ReplyDelete
  2. Kannnnn..memang tiada bandingan asam jawa tempat lain..hehehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY