Followers

09 April 2012

AYAM MASAK HALIA & DAUN BAWANG

Salam semua,
Hari ini saya cuba satu resepi yang dikongsi oleh kakak sepupu saya yang resepi asalnya di ambil daripada sebuah rancangan 5 Rencah 5 Rasa. Resepi ini seakan-akan resepi Kung Pao Chicken. Bezanya cuma dalam resepi ni tak masuk kacang gajus je. Memang sedap jugak resepi ni.


AYAM MASAK HALIA & DAUN BAWANG
Sumber : Swahily Noordin
Sumber : 5 Rencah 5 Rasa

Bahan-bahan :-
1/2 ekor ayam, dipotong kecil
1 biji bawang besar, dipotong wedges
4 ulas bawang putih, dicincang
1.5" halia, dimayang nipis
6 tangkai cili kering, dikerat beberapa bahagian
1 tangkai daun bawang, dipotong selebar 5cm
1 biji cili benggala, didadukan
2 1/2 sdm sos tiram
2 sdm kicap pekat
1/2 sdm stok ayam
60 ml air
garam
gula
serbuk lada sulah
minyak masak

Cara-cara :-
  1. Panaskan minyak dan tumiskan halia sehingga naik bau.
  2. Masukkan bawang besar, bawang putih dan cili kering. Kacau seketika sehingga bawang layu dan masukkan ayam. Biarkan seketika sehingga ayam bertukar warna keperang-perangan.
  3. Masukkan sos tiram, kicap, stok ayam, lada sulah dan gula. Kacau rata.
  4. Masukkan cili benggala dan biarkan seketika. Tuangkan air dan tutup kuali selama 2 minit.
  5. Akhir sekali, masukkan daun bawang dan kacau seketika sebelum di angkat.
  6. Hiaskan dengan hirisan daun bawang. Sedia untuk dihidangkan.
Nota :-
Saya tak masukkan air langsung begitu juga dgn garam kerana masin dari sos tiram dan kicap sudah memadai. Kakak sepupu saya goreng ayam terlebih dahulu tetapi saya masukkan sekali seperti tertulis dalam resepi. Anda juga boleh goreng ayam terlebih dahulu (salut dgn tepung jagung dan sedikit garam atau garam dan serbuk kunyit) terpulang kepada citarasa masing-masing. Cili benggala pun saya tak guna yg merah, yang hijau je saya ikut apa yang ada di rumah. Untuk stok ayam tu, saya takde yang jenis serbuk jadi saya gunakan 1/2 kiub pati ayam. Ok. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY