Followers

23 February 2010

Ayam Goreng Jintan

Ayam Goreng/Masak Jintan nie amatlah senang dan cepat untuk memasak. Tak banyak bahan pun sebenarnya. Makin blur duduk di dapur tu sebab makin di belek-belek rupa ayam tu sampai ke sudah tak datang idea. Mulanya saya perap saja ayam tu dengan bawang dan halia mesin sementara nak tunggu idea datang. Lepas balik dari sekolah Yusra, terus selongkar peti ais dan capai apa yang patut. Maka jadi lah sebegini rupa. Selalu masak ayam style begini tapi lain-lain versi. Kali ini saya masukkan beberapa jenis rempah dan nak rasa kelainan. Tak rugi jugak sebenarnya sebab hasilnya memang memuaskan hati.


AYAM GORENG JINTAN
Bahan-bahan :-
1 ekor ayam, dipotong kecil
1 sdm serbuk jintan manis
1 sdm serbuk jintan putih
1 sdm rempah kurma
1 sdm rempah sup
1/2 sdm serbuk kunyit
2-3 sdm serbuk lada hitam, dikisar kasar
garam secukup rasa
2 btg serai, diketuk
2 helai daun kari
2 biji ubi kentang
1 keping asam keping
Bahan mesin/
1 bj bawang besar
4 bj bawang putih
1.5 " halia
Bahan lain/
2 bj bawang besar, dipotong bulat atau 1/2 bulat
2 biji cili hijau, dihiris serong
Cara-cara :-
  1. Satukan ayam dan bahan mesin. Masukkan bahan-bahan rempah kecuali lada hitam dan sedikit garam dan perap ayam selama 1-2 jam.
  2. Panaskan minyak dan masukkan daun kari. Kemudian masukkan serai.
  3. Masukkan ayam dan air kemudian tudungkan kuali. Biar ayam setengah empuk dan masukkan ubi kentang. Biarkan seketika sehingga ayam betul-betul masak dan ubi pun empuk. Tambah air jika terlalu kering. Masukkan lada hitam. Perasakan dengan garam dan masukkan asam keping.
  4. Sebelum tutup api, masukkan bawang besar dan cili hijau yang dihiris. Gaul-gaul sekejap dan bolehlah ditutup api dan dihidangkan.

Nota : Saya akan asingkan dada ayam dan lain-lain bahagian yang terlebih isi dan simpan untuk dimasak lauk yang lain. Saya tidak berapa gemar menggunakan isi yang terlalu banyak seperti dada ayam dalam masakan sebegini sebab dalam banyak-banyak bahagian, bahagian yang ada tulang temulang juga lah yang paling laku. Sebab tu saya asingkan bahagian dada dan kemudian boleh dibuat sebagai bahan sampingan untuk menggoreng mee, nasi atau campur ke dalam tom yam atau sup dsb.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY