Followers

12 September 2009

Biskut Suji

Biskut kedua.
Yang ini namanya Biskut Suji yang resepinya saya ambil dari MyR.
Ini merupakan biskut kegemaran saya dari kecil sampai lah dah besar panjang tua bangka!
Memandangkan ini resepi baru, jadi saya belum berkesempatan mencubanya. Tapi saya tak risau, hari ini kebetulan ada budak tak puasa kat umah jadik elok sangat lah tu. Mula saya bagi sebijik, berkerut habis muka dia sebab mulut penuh kan..jadi susah sket nak bagi ulasan. Sekejap tu dia minta lagi, kemudian minta lagi..Haaahhhh..sudah..kompem sedap la tuh! Tak pasal-pasal habis sebalang kang biskut aku nih! Hehehe..
Tapi biskut ni amatlah sesuai kalau saya labelkan 'HANDLE WITH CARE, ONCE BROKEN CONSIDER SOLD' yaaaaaa...Tersilap handle, menangis laa korang..Hihihi..

BISKUT SUJI
Sumber : MyR

Bahan-bahan :-
500 gm tepung gandum
200 gm gula aising - saya guna gula halus
250 gm minyak sapi
1/2 sdt garam halus - ini saya tambah
susu tepung - ini saya tambah

Cara-cara :-
1. Tepung haruslah digoreng tanpa minyak terlebih dahulu. Ketepikan dan kemudian digaul dengan gula dan garam.
2. Cairkan minyak sapi, sejukkan sebentar kemudian dituang ke dalam adunan tepung. Gaul sehingga sebati sehingga boleh dikepal. Jika adunan lembik, boleh tambah sedikit demi sedikit tepung. [Ya, saya tambah lagi tepung sedikit demi sedikit]. Kemudian bulat-bulatkan adunan anggaran 1 sdt dan susun di dalam loyang.
3. Bakar biskut dengan suhu 170' celcius selama 20 minit atau sehingga masak.
4. Keluarkan biskut dan bolehlah disalut dengan susu tepung dan kemudian disusun di dalam cawan kertas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY