Followers

03 August 2010

Ikan Sambal Tomato

Entri ni dah pernah saya muatkan pada rumah satu lagi. Tapi saya tak pandai nak paste kan linknya jadi saya tuliskan sekali lagi resepinya di sini.

IKAN SAMBAL TOMATO

Bahan-bahan :-
beberapa ketul ikan jenahak, terpulang pd citarasa
apa-apa jenis ikan pun boleh

Dikisar/
5 bj cili merah [saya guna 7 biji]
2 sdb cili kering mesin [saya guna cili kering dlm segenggam]
7 bj bawang merah
7 bj bawang putih [saya guna 3 bj]
1/2 bj bawang besar [tambah sendiri]
1/2 sdb belacan [saya guna 1 sdt]

1 bj buah tomato
3-4 sdb sos tomato
2 bj bawang besar, dipotong gelang

Cara-cara :-
  1. Ikan ditabur dengan garam dan serbuk kunyit lalu digoreng. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan kisar sehingga pecah minyak.
  3. Kisar buah tomato dan curahkan ke dalam kuali. Tumis lagi sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan sos tomato dan perasakan dgn garam dan gula. Tambah air jika terlalu pekat.
  5. Masukkan ikan dan bawang besar yang telah dipotong gelang. Kaup balikkan supaya mesra dan bolehlah ditutup api.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY