Followers

28 July 2011

Ayam Masak Kicap Berasap

Pagi tadi dah keluarkan ayam tapi masih tak tahu nak masak apa. Sempat pula ke K4 dan terlupa betul dengan ayam yang dah dikeluarkan tadi tu. Aduhh! Balik dari K4 terus cepat-cepat basuh dengan tepung. Masih tak tahu nak masak apa alih-alih masak yang simple sudah lah sebab kepala pun dah naik pening asyik fikir menu je hari-hari. Maka jadilah Ayam Masak Kicap Berasap.


AYAM MASAK KICAP BERASAP

Bahan-bahan :-
1 ekor ayam, dibersihkan dan dipotong kecil
3 btg serai, diketuk
1 sdm sos tiram
kicap pekat secukupnya
1/2 kiub pati ayam MAGGI
2 helai daun kari
2 biji ubi kentang, potong wedges
9 biji cili padi, diketuk
sedikit halia muda, diracik
1 keping asam keping

2 bj cili hijau, dipotong serong lebar-lebar
1 biji buah tomato, belah 6
2 bj bawang besar, potong bulat

A/
1 btg kulit kayu manis
3-4 bunga lawang
3 biji buah pelaga

Dikisar/
5 bj bawang merah
3 ulas bawang putih
3 cm halia
1.5 cm kunyit hidup
1-2 sdm cili kisar


Cara-cara :-
  1. Ayam ditabur dengan serbuk kunyit, garam dan sedikit serbuk rempah kari daging. Goreng ayam setengah masak, ketepikan. Goreng ubi kentang, ketepikan.
  2. Kaup minyak yang berlebihan dan tinggal minyak untuk menumis sahaja. Panaskan minyak semula dan masukkan bahan A diikuti daun kari dan serai. Goreng seketika dan masukkan bahan kisar. Tambah sedikit air dan masak sehingga pecah minyak.
  3. Tuang sos tiram dan kacau seketika kemudian tuang kicap pekat. [Kicap bergantung kepada citarasa masing-masing. Saya tak ada sukatan sebabnya saya cuma percik ke dalam kuali sehingga dapat warna dan rasa yang sesuai]. Masukkan asam keping dan halia muda yg telah diracik atau dihiris halus-halus. Masukkan cili padi, ubi kentang dan ayam. Biar mendidih seketika sambil kaup balikkan ayam.
  4. Masukkan buah tomato dan kacau lagi seketika dan barulah dimasukkan bawang besar dan cili hijau. Jika kurang rasa bolehlah ditambah garam dan gula secukup rasa. [Saya tak masukkan garam mahupun gula kerana saya adjust rasa hanya melalui kicap sahaja]. Masakan ini saya biarkan ianya berkuah dan ianya terpulang, jika anda suka kering, didihkan sampai kering baru dimasukkan bawang besar dan cili hijau tadi.

1 comment:

  1. Salam...Emmmm masak kicap selalu jadi penyelamat kan...Sedang tapi sedapppp

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY