Followers

11 August 2011

Ketam Masak Lemak Cili Padi

Semenjak puasa bermula 1hb Ogos, hari ini baru ada rasa rajin nak ke pasar! Hehehehe. Dulu kalau lepas hantar Yusra ke sekolah, laju je pecut kereta pergi ke pasar tapi semenjak puasa ni rasa sangat lah MALAS! Bukan malas apa, asyik teringat bantal je! Hihihihi. Bangun se awal pukul 4 untuk siapkan menu sahur kemudian siapkan si Yusra nak ke sekolah sebab tu lah asyik nak balik rumah je bila lepas hantar dia ke sekolah. Dah masuk petang baru kelam kabut nak siapkan juadah nan hado sebab stok dah takde jadi lah menu nan hado jer. Kebetulan ke pasar tadi habis diborong jugak lah untuk stok beberapa hari nanti. Nampak ketam tak banyak sangat tapi ikut hati macam nakkkkk sangat. Mahey la ketam sekarang sekilo ada ler dekat RM23! Saya ambil 3 ekor je tak sampai RM20 rasanya. Bila balik rasa sikit la pulak. Ermmm kejap lagi kena siapkan juadah extra la. Extra semalam tu ada lagi saya masak Kari Ikan. Ok kot? Tinggal goreng sayur je. Masalah betul kalau dah terlebih rajin ni..kalau boleh semua nak masak sekali harung! Hahaha.

KETAM MASAK LEMAK CILI PADI

Bahan-bahan :-
ketam, dibersihkan dan dibelah dua
3 batang serai, diketuk [serai saya haluihhhhh]
2 keping asam keping
5 biji buah belimbing buluh, dibelah dua
1 kotak santan M&S [tak guna semua, boleh agak sendiri]
1/2 biji buah nenas, dipotong ikut citarasa sendiri
sedikit minyak utk menumis
garam secukup rasa
2 helai daun kunyit, dikerat-kerat

Tumbuk/
17 biji cili padi [saya guna cili padi kampung] BERASAP ok!
2 biji cili merah
1.5" kunyit hidup
sedikit belacan
3 biji buah keras
7 biji bawang merah
1 biji bawang putih

Cara-cara :-
  1. Di dalam lesung, tumbuk cili padi dan kunyit hidup terlebih dahulu kemudian masukkan cili merah dan tumbuk halus. Kemudian baru dimasukkan bahan yg selebihnya dan tumbuk sehingga lumat.
  2. Panaskan minyak di dalam periuk dan tumis bahan tumbuk tadi. Kacau seketika dan masukkan serai. Tambah sedikit air di dalam bekas lesung batu dan masukkan air tadi ke dalam periuk. Biar mendidih seketika sambil dikacau-kacau.
  3. Masukkan nenas. Tambah sedikit air dan biar sehingga nenas lembut.
  4. Santan kotak dicampur dgn air dan kemudian tuang ke dalam periuk. Didihkan seketika dan masukkan asam keping dan belimbing buluh. Perasakan dgn garam.
  5. Apabila kuah telah mendidih, masukkan ketam. Didihkan sebentar sehingga ketam masak dan masukkan daun kunyit. Biarkan seketika dan bolehlah ditutup api.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY