Followers

26 July 2011

Puding Triffle


PUDING TRIFFLE

Bahan-bahan :-
1 atau 2 gulung kek swiss roll
1 tin fruit cocktail
1 kotak kristal jelly sebarang perisa
1 tin susu cair
1 tin air
7 sdb gula
4 sdb tepung kastad
yogurt/whipping cream

Cara-cara :-
  • Layer 1 - potong kek swiss roll dan susun di dalam bekas. Renjiskan sedikit dgn jus dari fruit cocktail. Ketepikan atau simpan seketika dalam peti sejuk.
  • Layer 2 - Susu cair, air dan gula di masak di atas api sehingga mendidih. Bancuh tepung kastad dengan sedikit air dan tuang ke dalam adunan susu. Kecilkan api dan kacau sehingga likat. Keluarkan kek dari dalam peti sejuk dan tuang adunan kastad tadi ke atas kek.
  • Layer 3 - Tabur atau susun buah-buahan cocktail atas lapisan kastad.
  • Layer 4 - Masak kristal jelly mengikut arahan pada kotak dan biarkan suam seketika dan baru di tuang perlahan-lahan ke atas lapisan buah-buahan tadi.
  • Layer 5 - Apabila jelly dah sejuk dan mengeras, sapu yogurt ataupun whipping cream. Jika nak kelihatan menarik, bolehlah dihias dengan buah stawberry atau kekacang.
Nota :- Saya olah sedikit resepi di atas dengan cara begini. Selepas di susun kek swiss roll dan direnjiskan dgn jus, saya susun buah-buahan dari 1 tin fruits cocktail terlebih dahulu.
Untuk kastad pula, selepas kastad di masak seperti biasa, saya pukul 1 cwn whipping cream sehingga kembang kemudian saya campurkan bersama-sama kastad dan gaul sehingga sebati untuk mendapatkan tekstur berkrim seperti ais krim. Selepas lapisan kastad dan lapisan jelly, saya menggunakan hanya buah peach sahaja untuk bahagian atas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY