Followers

25 July 2011

Sotong Goreng Buttermilk



Sebenarnya, sotong goreng tepung buttermilk ni saya tengok di AFC. Cara membuat tu sangat menarik sbb tu saya cuba jugak buat. Cara-cara dia agak renyah. Maaf saya tak dak sukatan yang betul. Mula-mula bersihkan sotong dan kerat seperti biasa. Lepas tu perap sotong dlm buttermilk. Saya tak buat buttermilk so saya substitute dgn plain yogurt. Perap la dalam 2 jam. Lepas tu, pukul 2-3 bj telur. Dengan menggunakan tangan lebih senang, perah sotong tadi dan masukkan ke dalam telur. Ketepikan sebentar untuk sediakan tepung. Dalam mangkuk bersih, masukkan tepung gandum, serbuk lada hitam, garam, serbuk paprika dan serbuk cayenne. Saya tambah sedikit soda. Gaul sebati. Lepas tu ambik sotong dan masukkan ke dalam adunan tepung dan gaul mesra. Goreng cara deep fried dgn api perlahan. Selepas di angkat, sprinkle dengan lada hitam serbuk dan garam sedikit. Sebenarnya hidangan ini ada bahan sosnya tapi saya tak sempat nak salin. Rugi jugak sebab sos tu nampak sedap!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY