Followers

26 July 2010

Nasi Tumpang

Semalam cuti hari minggu jadi saya ambil peluang berjalan-jalan dengan Yusra di sekitar Subang Jaya. Kebetulan waktu tengah hari jadi kami sepakat nak singgah di Empire Subang yang terletak berhampiran dengan Subang Parade. Di Empire ini terdapat pelbagai restoran yang menyajikan pelbagai jenis makanan dan masakan. Tidak terkecuali juga makanan dan masakan tempatan. Saya tertarik untuk mencuba di sebuah restoran yang dinamakan Restoran Belanga yang menyajikan juadah dari negeri pantai timur iaitu Kelantan.
Kelantan begitu sinonim dengan nasi kerabu, nasi dagang, ayam percik, laksam dan sebagainya. Tak lupa juga pencuci mulut yang sangat enak seperti lompat tikam. Tapi yang begitu menarik perhatian saya ialah NASI TUMPANG. Pertama kali saya melihat dan merasa nasi tumpang ni. Bagi saya ianya seakan-akan nasi himpit. Cara menyediakannya juga amat berbeza kerana ianya berlapis-lapis dengan nasi dan lauk kemudian dibalut seperti kon. Kenyang juga walau dengan sebungkus nasi. Tapi disebabkan masih tak puas, saya bungkus 2 nasi tumpang untuk dibawa balik.
Sesiapa yang ingin merasa nasi tumpang dan pelbagai lagi juadah dari Kelantan, boleh pergi ke Restoran Belanga, Empire Subang. Bagi saya makanannya sedap dengan harga yang berpatutan selain persekitaran yang bersih dan selesa.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY