Followers

13 July 2010

Ayam Masak Lemak Padang

AYAM MASAK LEMAK PADANG
Sumber : Rozzan
.
Bahan-bahan :-
1 ekor ayam [saya potong kecil]
4 biji bawang merah, dihiris
minyak utk menumis
garam dan gula secukup rasa
8 helai daun limau, dikoyak-koyak
santan dari 1 bj kelapa
jus dari 1-2 biji buah limau nipis/kasturi

Bahan kisar :
2 1/2 sdb ketumbar biji
8 tangkai cili merah
8 tangkai cili kering [saya guna 9 tangkai]
1" halia
1/2 " kunyit hidup
3 bj buah keras [tak letak sbb tak ada]
1" lengkuas
1 btg serai [saya letak 3 btg sbb serai saya kecik]
15 bj bawang merah [saya guna 13 shj sbb bwg saya besar-besar]
6 bj bawang putih


Cara-cara :-
  1. Panaskan minyak dan tumis bawang hiris sehingga garing.
  2. Tuangkan bahan kisar dan tumis sehingga terbit minyak. Masukkan daun limau purut.
  3. Kacau selalu dan masak sehingga rempah garing.
  4. Tuang 1/2 cwn air dan tumis sampai pecah minyak.
  5. Ulang langkah no 4.
  6. Tuang santan dan juga tambahkan air. Perasakan dengan garam dan gula. Masukkan ayam dan jus limau. Biarkan sehingga ayam masak sambil dibalik-balikkan.
  7. Setelah mendidih dan ayam masak, bolehlah ditutup api dan sedia dihidangkan.

Nota : Semasa saya bercuti ke sebuah tempat baru-baru ini, saya suka makan sejenis masakan yang mereka namakan Chili Chicken. Memang sedap. Kalau nak diikutkan, lauk itu adalah masak lemak padang dan ianya sedikit pedas. Jadi kami sekeluarga kerap singgah dan menjamu selera di situ kerana cukup asyik menikmati makanan di situ. Apabila dah pulang, saya rasa rindu pula dgn masakan tersebut. Apa lagi, saya mencari dalam internet dan terjumpa resepi masak lemak ini di blog rozzan. Saya mencubanya dan alhamdulillah, rasanya lebih kurang sama dengan apa yg pernah kami makan. Suka sgt! Terima kasih kepada penyumbang resepi ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY