Followers

15 July 2010

Gulai Ikan Kering & Sotong Goreng Kunyit

Semalam masak ini sahaja untuk di santap iaitu Gulai Ikan Kering dan Sotong Goreng Kunyit versi berkuah. Sotong ni alahai, jenuh fikir nak masak apa. Last, goreng kunyit sajalah cuma saya buat berkuah sebab Yusra suka hirup kuah sotong ni. Lucu semalam tgk dia makan nasi dengan lauk sotong ni. Dia sumbatkan nasi ke dalam sotong, tuang kuah sikit dan gigit sotong tu. Hehehe. Tak kisahlah macam mana pun, as long as dia makan nasi tu. Habis jugak nasi dalam pinggan tu. Abah dengan mama dia pulun gulai ikan masin la sebab dah lama juga tak masak gulai. Cari tulang ikan talang tak ada pula, yang ada semuanya kurau. Kurau pun sedap juga cuma sedikit mahal berbanding talang. Saya suka pilih bahagian tulang temulang, bahagian kepala. Jika besar, minta dipotong menjadi bahagian kecil.


GULAI IKAN KERING
.
Bahan-bahan :-
Ikan masin kurau/talang, bahagian tulang, kepala dsb
2 peket rempah ikan kering
1 btg lobak merah, dipotong serong dan tebal-tebal
1 btg ubi keledek putih, dipotong tebal
1 bj terung, dibelah 4
segenggam kacang buncis, dipotong 3 bahagian
santan dari sebiji kelapa
1 mangkuk jus asam jawa [agak-agak sendiri]
air secukupnya

Bahan tumis :-
5 ulas bawang merah, dihiris
3 ulas bawang putih, dihiris
1/2 sdb halba campur
3 tangkai daun kari
Cara-cara :-
  1. Di dalam bekas, rendam ikan masin di dalam air bergaram. Setelah itu, bersihkan ikan dgn buang sisik dan kotoran. Ketepikan.
  2. Di dalam periuk, masukkan rempah ikan kering ke dalam periuk dan tuang air [air tu jgn byk sgt, agak-agak tenggelam rempah tu atau lebihkan sedikit pada paras rempah]. Didihkan rempah.
  3. Masukkan ubi keledek dan lobak merah. Biarkan setengah empuk kemudian masukkan terung.
  4. Apabila dah mendidih, tuang santan dan sedikit air. Biarkan mendidih dan masukkan ikan masin. Biarkan sebentar dan kemudian tuang jus asam jawa. Didihkan sekejap dan masukkan kacang buncis. Biarkan mendidih dan tutup api.
  5. Di dalam kuali kecil, panaskan minyak [lebih kurang 2-3 senduk nasi] dan kemudian masukkan bahan tumis. Kacau-kacau selalu supaya bawang kekuningan dan bertukar menjadi garing dan cepat-cepat tuang ke dalam periuk gulai tadi. Gaul rata-rata dan tudungkan periuk. Siap utk dihidangkan.

Nota : Terlupa nak masukkan nenas. Kalau ada nenas, boleh masukkan sekali selepas rempah dah mendidih. Bila dah setengah lembut, baru masukkan lobak merah dan ubi keledek.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY