Followers

07 October 2010

Pencuci Mulut - Buah Timun Betik

Bukan senang nak jumpa buah timun betik ni di KL. Kebetulan masa nak balik ke Penang masa bulan puasa yg lepas, singgah sekejap di R&R Bukit Merah menghala utara. Keluar saja dari kereta ada bau yg menyucuk-nyucuk hidung ni. Bau yang amat saya rindukan. Bau yang sungguh tak tertahan. Buah timun betik! Kalau yg sudah masak memang baunya sangat mengancam. Untuk tidak lepaskan peluang, saya pun apa lagi terus ke gerai yang menjual buah-buahan ini. Punyalah banyak sampai tak terpilih pula jadiknya. Cara nak pilih buah timun betik ini ialah dengan cara melihat pada struktur buah itu sendiri. Apabila buahnya sudah merekah-rekah tak hengat, itu tandanya dah boleh dimakan la tu. Saya beli 2 biji untuk dibawa balik ke Penang. Aduhhh..dalam kereta pun tak tertahan sudah. Nasib baik masa itu dah lepas berbuka puasa. Untuk sessi post mortem buah ini, saya serahkan kepada pakarnya iaitu ibu saya. Hehehe. Dia lah mengupas, dialah meracik, dia jugaklah yang masak santannya. Kami tolong tengok jer dan tolong makan. Hihihi
Ada pelbagai cara untuk makan buah timun betik ini. Tapi agak tak sesuai kalau dimakan begitu saja sebab tak ada rasa langsung. Buah ni tawar. Sebab tu amat sesuai dibuat sebagai hidangan pencuci mulut ataupun jus. Untuk pencuci mulut yg macam saya sediakan di bawah ini, senang sahaja. Dadu kecil buah timun betik ini, ketepikan. Masak santan bersama gula dan sedikit garam. Kemudian masukkan buah timun betik ini ke dalam santan dan juga seberapa byk ais ketul. Sgt sesuai dimakan sewaktu sejuk. Baru laju jer turun di tekak. Ekeke. Kalau terlebih rajin lagi, kisar terus buah timun betik ini dgn santan tadi. Jadikan seperti jus dan last but not least, ais kiub jgn lupa. Terpulang kpd citarasa masing-masing. Yang penting, hidangan ini sgt sedap!



No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY