Followers

04 October 2010

Mee Kari & Puding Karamel

Ahad kelmarin saya niat untuk masak lebih sikit sebab nak jamu keluarga dan rakan-rakan. Hari Sabtu sebelumnya saya ke pasar dan beli tulang rusuk untuk dibuat dalca dan 1/2 kg daging untuk dimasak Daging Masak Hitam. Selain itu, saya cadang nak buat Mee Kari juga. Dalca saya buat malam Sabtu tu supaya hari keesokannya baru terasa kedalcaannya tu. Betul tau! Hehehe
Pagi-pagi tu siapkan semua bahan dan terus masak sampai ke petang. Dalam kelam kabut tu sempat juga saya siapkan sebekas Puding Karamel. Alhamdulillah semua puashati dgn hasil air tangan saya. Penat pun hilang dan hidung pun kembang setaman! Hahaha




MEE KARI

Bahan-bahan :-

Kuah/
1 ekor ayam, dipotong kecil
1/2 kg udang, dibuang kulit
4 sdm rempah kari daging
1 peket kecil rempah kari udang & ikan kering
2-3 sdm cili boh
5 tangkai daun kari
1 1/2 kotak santan kotak
2 stok kiub pati ayam
2-3 keping asam keping/asam gelugor
*1 1/2 labu bawang putih
*8 ulas bawang merah
*halia, sebesar ibu jari
*4-5 batang serai
* Dikisar

Cara-cara :-
  1. Di dalam mangkuk, satukan rempah kari daging, rempah kari udang dan cili boh. Tuang air panas dan kacau sehingga tidak berketul utk dijadikan pes. Ketepikan.
  2. Di dalam periuk, panaskan minyak dan masukkan daun kari. Masukkan bahan kisar. Kacau sehingga kekuningan dan masukkan pes rempah tadi. Kacau sehingga rempah masak dan terbit minyak. Mesti dikacau selalu agar rempah tidak hangit.
  3. Masukkan ayam dan juga air. Biar sehingga ayam empuk dan tuang santan.
  4. Masukkan udang. Perasakan dgn garam dan masukkan asam keping dan stok kiub pati ayam. Kacau selalu.
  5. Perlahankan api dan biar sehingga kuah mendidih dan masukkan tauhu kering dan fishcake.
Nota :-
Ayam tu saya pilih beberapa bahagian isi dan dilumur garam dan serbuk kunyit lalu digoreng. Kemudian dicarikkan isinya untuk dijadikan rencah. Sebahagian lagi dibiarkan di dalam periuk. Mee Kari mahu tak mahu mesti ada kerang dan udang. Dan ada juga yg masukkan ketam. Boleh saja. Tapi sebab saya tak jumpa kerang jadi saya abaikan sahajalah dan lebihkan udang.
Untuk bahan rencah, boleh dipelbagaikan seperti menambah beberapa bahan yg biasa digunakan utk membuat yong tau foo tetapi harus dicelur dahulu. Selain itu, bahan biasa seperti telur rebus, cili potong, daun bawang dan daun sup yg dihiris dan tidak lupa bawang goreng.
Kalau tak cukup pedas, boleh saja buat sambal sendiri atau beli sahaja yg ready made. Ada dijual di Cosway dan juga pasaraya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY