Followers

14 May 2011

Nasi Beriani dan kawan-kawan


Hari Jumaat setiap minggu adalah rutin untuk saya masak lain sikit. Ini pun request dari my bos. Ok la tu kan sebabnya hari-hari yang lain dapur tak berapa nak berasap sangat. Hehehe. Apa salahnya hari Jumaat tu saya penuhi permintaannya. Seperti minggu lepas, saya dah masakkan nasi tomato dan ayam masak merah tapi tak sempat nak upload dalam blog. Jadi hari Jumaat kelmarin pula saya dah masak nasi beriani dan lauk pauknya seperti dalca tulang dan ayam masak jintan. Gambar di atas ni ialah nasi beriani yang saya gunakan rempah yang saya minta mak belikan di Kedai Pak Ali yang famous di Kepala Batas tu. 


Yang di atas ialah dalca tulang yang tulangnya dah siap saya rebus sehari sebelum. Lega jugak lah sebab keesokan hari tu saya terus tumis rempah aje dan tidak lah buang masa nak tunggu daging empuk. Hari ini pula masak nasi putih panas-panas hidang dengan dalca perghhh..bertambah-tambah makan!


Ayam ni pula ialah ayam masak jintan yang selalu jugak saya buat. Penyediaan yang sangat cepat dan mudah untuk disediakan. Perap lebih kurang 1/2 jam kemudian lebur semua dalam kuali dan biar sampai masak. Cukup lah 2 jenis lauk je yang saya masak sebab kalau lebih-lebih nanti memang tak habis punya. Timun pun dah beli ingatkan nak buat acar tapi terlupa pulak nenas. Jadi timun tu masih berselimut dalam peti ais. Hehehe. Kesemua gambar-gambar di atas baru je tadi saya ambil sebab tu lauk tak berapa nk cantik sebab semua dah uzur. Hahahaha.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY