Followers

30 March 2011

Sotong Paprik



Sotong paprik ni ialah lauk hari ini. Campur dengan lauk semalam iaitu Gulai Ikan Kering, lepas tu buatkan telur dadar Sheila Rusly yang letak mayonis tu tambah plak dengan papadom haaa..memang dah cukup ngam lah. Kekenyangan tersandar terus tapi tak boleh la nak terus tersandar kang tak pasal si Yusra tak pergi sekolah KAFA. Tak boleh tahan tengok sotong tu posing especially part telur yang tersembul tu. Saya kalau beli sotong memang sotong yang ada telur je yang saya pilih. Entah kenapa, dari mengandungkan Yusra lagi saya tiba-tiba suka giler dengan telur sotong sampai lah sekarang. Hehehe..

SOTONG PAPRIK

Bahan-bahan :-
sotong, dibersihkan [buang tulang, mata, dakwat dan crown] style saya..hehehe
2-3 helai daun limau purut, dicarik
sedikit sayur-sayuran seperti ;
bunga kubis
capsicum
carrot
jagung muda
[ikut citarasa anda]

Bahan A
1/2 bj bawang besar, dihiris
3 ulas bawang kecil, dihiris
5 ulas bawang putih, diketuk
1 btg serai, diketuk
5 bj cili padi, dibelah dua atau diketuk

Bahan B [sos]
2 sdm sos cili cap Tupai
2 sdm sos tomato
1 sdm sos tiram

Cara-cara :-
  • Masukkan sotong ke dalam periuk dgn sedikit shj air kemudian rebus seketika. Toskan airnya dan ketepikan. Air rebusan jgn dibuang.
  • Panaskan minyak di dalam kuali dan tumis bahan A. Kacau sehingga kekuningan.
  • Masukkan sayur-sayuran terutama yang keras dahulu seperti lobak merah. Tuang air rebusan sotong tadi. Kemudian apabila setengah empuk masukkan pula sayur-sayuran lain. Jangan biar sayur masak terlalu lama.
  • Tuang sos. Tambah sedikit air dan kacau sehingga mendidih. Masukkan sotong. Kacau sehingga sotong sebati dengan kuah. Tak perlu masukkan garam mahupun gula. Sebelum tutup api, carikkan daun limau purut ke atasnya. Kacau-kacau sedikit dan bolehlah ditutup api.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY