Followers

12 June 2010

Kuih Cara Moden

Saya dah pening nak buat apa untuk juadah minum petang. Kalau tak buat nanti, mulut ni rasa macam nak mengunyah aja. Belek punya belek khazanah resepi dalam simpanan saya, tertarik pula nak mencuba resepi Kuih Cara Moden ini yang saya dapat di MyResepi. Mulanya agak seksa juga la nak meletakkan inti sekaya, sebelum darahku naik, sebelum terpelanting acuan dan periuk belanga, lebih baik saya fikirkan nak letak apa. Mahu atau tidak, dah nama pun kuih cara, saya letak gula sahaja lah. Hahahaha.. Ok lah kan, janji ada jugak intinya walaupun gula! Hohoho..silalah menjamu mata yea. Dan saya nak menjamu dgn seteko teh panas!

KUIH CARA MODEN

Bahan-bahan :-
1 cwn tepung gandum
1/2 cwn tepung jagung
4 sdb gula
sedikit garam - saya guna 1sdk
1 sdk yis segera
2 bj telur - saya pukul ringan sedikit
250 ml susu cair - saya guna susu segar
3 sdb mentega, dicairkan

Inti : sekaya atau apa shj kegemaran anda

Cara-cara :-
  1. Satukan bahan kering dan gaul rata.
  2. Masukkan susu dan telur. Gaul sehingga sebati dan rehatkan selama 1 jam.
  3. Kemudian masukkan mentega cair dan gaul semula sehingga rata.
  4. Panaskan acuan kuih cara dan sudukan adunan kemudian isikan dgn inti kemudian sudukan lagi adunan supaya menutupi keseluruhannya.
  5. Tutup acuan dengan tudung periuk supaya kuih cepat masak.
  6. Boleh segera diangkat dan dihidangkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY