Followers

15 February 2012

PUDING ROTI KARAMEL

Assalamualaikum,
Dah lama menu pencuci mulut tak masuk senarai. Dah disenaraikan pun cuma tunggu giliran je. Yang ni pun entah bila tahun asyik KIV je. Alang-alang dah ada semangat balik, itu yang menggagahkan diri untuk buat jugak. Puding roti ni Ila buat sebab nak habiskan saki baki roti yang hampir expired. Sebelum ni asyik buat puding karamel biasa tu je cuma kali ni bahan utamanya ialah roti. Memang sedap jugak lah puding ni terasa lemak manisnya. Lebih cantik kalau guna acuan yang kecil comel. Macam Ila, guna acuan besar sikit jadi naik nya tak berapa tinggi. Terketot la pulak. Resepi ni tak pasti asal dari siapa tapi yang pasti resepi ni dah ada berselerak dalam blog rakan-rakan yang lain.


PUDING ROTI KARAMEL

Bahan-bahan :-
3 sdm gula
1 sdm air

3 bj telur saiz A
4 keping roti
1 cwn susu sejat IDEAL
1 cwn air suam
1/2 cwn susu pekat manis
1 sdt esen vanila
secubit garam

Cara-cara :-
  1. Panaskan kukusan terlebih dahulu. Pastikan permukaan tudung dilitupi dengan kain supaya air tidak menitik ke atas permukaan puding nanti.
  2. Masak gula sehingga menjadi karamel kemudian perlahan-lahan tuang air dan kacau sehingga semuanya sebati. Tuang ke dalam loyang dan ketepikan sebentar.
  3. Roti dicarik-carik kecil dan dikisar bersama susu pekat manis, susu sejat dan air suam. Kisar bahan-bahan ini sehingga halus.
  4. Telur dipecahkan ke dalam sebuah bekas dan pukul dengan menggunakan garfu. Tapis telur tadi dan tuang ke dalam adunan roti dan masukkan esen vanila dan garam. Kacau perlahan sehingga rata.
  5. Tuang adunan ini ke dalam loyang yang sedia ada tadi dan kukus dengan api perlahan sehingga masak.
  6. Keluarkan dan sejukkan terlebih dahului sebelum diterbalikkan. Simpan di dalam peti sejuk.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY