Followers

02 February 2010

KUIH PUKIS

Dahulu masa zaman kanak-kanak, saya suka akan sejenis kuih yang dijual di pasar malam. Kuih tersebut namanya Kek Pokes. Memang sedap sangat dan saya akan beli dalam kuantiti yang banyak dan makan beramai-ramai dengan ahli keluarga yang lain. Sekarang ni tinggal di KL, memang agak susah nak jumpa kuih/kek pokes ini. Kebetulan masa saya ke MPH beberapa minggu sudah, saya ternampak buku masakan Indonesia. Apabila dibelek-belek, saya dapati di dalam buku masakan tersebut mengandungi resepi kuih pukis. Bentuknya seakan-akan kuih kegemaran saya. Jadi, tanpa membuang masa saya pun terfikir untuk mencuba.
Setelah mencuba, saya dapati kuih ini amat berlainan sekali dengan kek pokes kegemaran saya itu. Memang agak hampa juga sebenarnya tetapi tak mengapalah sekurang-kurangnya saya dah mencubanya. Berbalik kepada kuih yang di dalam gambar di bawah. Kuih ini ialah Kuih Pukis. Mengikut resepi, ada acuan khusus untuk membuatnya seperti acuan dangai tetapi disebabkan saya tidak mempunyai acuan tersebut, maka saya menggunakan acuan kuih cara. Manakala rasanya memang tawar selain teksturnya agak lembut. Oleh itu, saya colekkan sedikit jagung krim dan letakkan di tengah-tengah adunan. Pendapat saya, boleh ditambah gula jika suka atau pun pelbagaikan intinya seperti kaya ataupun jem yang pelbagai rasa. Jika kawan-kawan berminat nak mencuba, bolehlah rujuk resepi di bawah.

COCONUT MILK CAKE [PUKIS]
Sumber : The Best Of Indonesian Desserts

Ingredients :-
1/2 tbsp yeast granules
4 tbsp warm water
10 gms granulated sugar
2 eggs
1 egg yolk
150 gms wheat flour
150 gms thick and oily coconut milk
margarine, for brushing

Method :-
  1. Mix yeast with warm water until dissolved. Set aside.
  2. Beat sugar and eggs until fluffy. Add flour, stir well and add the liquid yeast.
  3. Pour in the coconut milk while beating until everything is well-mixed. Leave in a warm, dry place until the batter rises.
  4. Heat the pukis mould, brush with margarine and pour in the batter. Cover and bake for 5-6 minutes. You can add some raisins or cheese if you like.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

YOURS SINCERELY